söndag 2 mars 2014

Twittrande VA-folk

Jag började blogga i maj 2009 på VA SYDs blogg (som numera inte uppdateras, sedan dec 2011). Water, Energy and Climate drog jag igång i oktober 2011 för att t ex kunna skriva lite mer privata inlägg som t ex "The Age of Stupid, the Age of Ignorance, the Age of Cheap Oil". Jag började twittra i januari i år som @DrKolfot, med bl a inlägg på #SjölundaWWTP.

Twitter i avloppsvattenreningssammanhang stötte jag för första gången på på min sista (?) konferens dit jag flög, WEF/IWA:s Nutrient Management and Recovery i Miami 2011, där förresten de första idéerna om Manammox dök upp i mitt huvud. På denna konferens hade de särskilda Twittersessioner, där en skulle twittra frågor till föredragshållarna. Man såg de äldre snubbarna som Glen Daigger, James Barnard, Mark van Loosdrecht och andra m fl fippla med mobilerna. Dock verkar det som att Daigger och Barnard la ner Twitter därefter. Internationellt följer jag nu Mark van Loosdrecht, Kartik Chandran, Andrew Shaw, Mike Jetten och Marthe de Graaff. Ulf Thysell, VD för NSVA, pratade om sociala medier på ett VA-teknik Södra-seminarium för ngt år sedan (2012?). Han menade på att det var Twitter som gällde. Jag menade på att han skulle börja blogga!

För kanske ett år sedan började jag följa Daniel Hellströms twitterflöde på SVU:s hemsida, och i januari i år startade jag mitt egna konto, och började då följa andra svenska VA-folk. Det finns inte så många som twittrar, men de som är aktiva som jag följer, förutom Hellström, är bl a Mats JohanssonEcoolopMagnus ArnellUrban Water, Anders Finnson och Peter Sörngård på Svenskt Vatten, flera VA-bolag och föreningar. Sen kan man ju följa de flesta politiker, artister, föreningar osv också naturligtvis. Två av mina favoriter är naturligtvis Emil Jensen och Stefan Sundström, vilka skriver mkt bra och fina tankar.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar